اصول تغذیه ی صحیح
در سرتاسر دنیا، تحقیقات بسیاری در مورد این که چه مواد غذایی یا بهتر بگوییم چه راهکارهایی میتواند تمرکز افراد را در مطالعات افزایش دهد، صورت پذیرفته است. بسیاری از محققین به این نتیجه رسیدهاند که تبعیت از یک الگوی غذایی سالم که از تمام گروههای غذایی به خصوص نان و غلات و سبزی و میوه تشکیل شده است، میتواند ضامنی جهت برخورداری از تمرکز و حافظهای قوی و بلندمدت باشد. 

یکی از موارد مهم در زمینهی دقت و یادگیری این است که میزان قند خون در طول ساعات روز به خصوص ساعات مطالعه و یادگیری، در حد طبیعی خود حفظ شود، به طوری که اگر بنا بر هر علتی، از جمله مصرف مواد غذایی نامناسب، قند خون افت کند، این مسأله سبب اختلال در واکنشهای عصبی و در نتیجه خستگی زودرس میشود.

افرادی که در طول روز در مقادیر بالا از قندهای ساده نظیر مواد غذایی شیرین، آبنبات، نقل، شکلات، تافی و شربت استفاده میکنند، در دقایق ابتدایی پس از مصرف این مواد، قند خون به ناگهان افزایش یافته و به دنبال ترشح هورمون انسولین به ناگهان افت میکند؛ این امر زمینه را برای خستگی، بیحوصلگی، ضعف و عدم تمرکز در یادگیری فراهم میسازد. لذا توصیه میشود جهت پیشگیری از این مشکل، به جای استفاده از این مواد غذایی، از میوهجات خشک و به عبارتی فیبر همراه با قندهای ساده استفاده کنند.

خرما، انجیر و توت خشک بهترین میانوعده ها (نه تنها هنگام مطالعه، بلکه هنگام امتحان) محسوب میشوند. یکی دیگر از عوامل مهم در تمرکز روزانه، مصرف نانهای سبوسدار، به ویژه در وعدهی صبحانه میباشد. چرا که وجود سبوس مثلاً در نان سنگک یا نانهای ماشینی و فانتزی حاوی سبزیجات، سبب به تأخیر انداختن حس گرسنگی در طول روز و لذا تنظیم هر چه بهتر قند خون میشود. نانهای سفید نظیر نان لواش و نان تافتون از جمله مواد غذایی بوده که سبب گرسنگی در اندک زمان بعد از مصرف صبحانه میشود. لذا در روز امتحان نیز اینکه نان مصرفی از چه نوعی باشد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.

مصرف منابع اسیدهای چرب امگا 3 در طول روز در رژیم غذایی داوطلبین کنکور، از اهمیت بالقوهای برخوردار است؛ چرا که بسیاری از فعل و انفعالات سیستم مغزی و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن، به وجود این اسید چرب وابسته است. لذا توصیه میشود مصرف گردو همراه صبحانه، مصرف سبزیجات برگ سبز نظیر سبزی خوردن، قسمتهای سبز تیرهی کاهو و انواع ماهی در رژیم غذایی جایگاه خاصی داشته باشد. لذا به طور کلی میتوان گفت: مصرف انواع میوه و سبزی و نان و برنج و ماکارانی سبوسدار همگی نقش مهمی در افزایش تمرکز و توان یادگیری فرد دارد. شایان ذکر است که مصرف میوه نسبت به مصرف آبمیوه، بسیار ارزشمندتر میباشد؛ چرا که حتی آبمیوه طبیعی هم میتواند سبب نوسانات بسیاری در قند خون شود.

میترا زراتی / مشاور تغذیه منبع کنکور

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد